Whitsunday Islands

5 mei 2017 - Whitsunday Islands National Park, Australië

Airlie Beach, daar zijn we dan. Dé toegang tot de populaire Whitsunday Islands. Helaas is deze regio een maand geleden getroffen door cycloon Debbie. Hier en daar zijn de gevolgen zichtbaar: omgewaaide palmbomen en hekken, en kapotte winkels. In Airlie Beach viel het ons op zicht nog mee. Na de nieuwsberichten die we in NL gezien hadden, hadden we het veel erger verwacht. Gelukkig maar! Al weten we natuurlijk niet hoeveel er ondertussen alweer is opgeknapt.

Een gevolg dat nog wel heel erg voelbaar was, was het weer..Het heeft tijdens onze hele reis hier geregend en hard gewaaid met maar enkele korte tussenpozen. De zon heeft zich hier nauwelijks laten zien in de drie dagen die we hier waren. Volgens onze tourgids Shenan hebben ze maar 4-5 goede dagen gehad sinds Debbie. Behoorlijk heftig dus voor de altijd zonnige streek!

Met het bedrijf Ocean Rafting maakten we een tour naar de Whitsundays. Deze maatschappij heeft een raft waar we met 30 man naar de eilanden zijn geracet. Dit was behoorlijk ruig gezien de wind van 20-30 knopen (ong. 60 km/uur). Na een tijdje begon ik er ook wel genoeg van te krijgen.

Na ongeveer een uur gehobbel en gebobbel over de oceaan kwamen we aan bij het eerste eiland. Er liep een pad naar een uitkijkpunt over Hill Inlet. Tijdens de klim omhoog liepen we door wat pre-Debbie een groen oerwoud geweest moest zijn.. Nu waren het vooral veel dorre bomen, waarvan er veel omgewaaid waren. Heftig om te zien waar de natuur toe in staat is! Reisleidster Claudia legde uit dat dit een van de redenen is waarom het zoveel regent sinds de cycloon; de natuur moet weer flink bijtanken om alles op te bouwen.

Na een korte klim van een paar minuutjes bereikten we het uitkijkpunt. Vanuit hier had je een mooi uitzicht over Hill Inlet; mooie bergen met daartussen parelwitte stranden en een redelijk blauwe zee (met meer zon is de zee natuurlijk nog blauwer vanwege de weerkaatsing van de zon met het zeezout). Nadat we een paar mooie fotos hadden genomen, liepen we weer naar beneden.

Via Hill Inlet liepen we terug naar de boot. Op het strand heb ik nog even mijn benen en handen gescrubd met het heerlijk zachte silica zand. Echt een tip want mijn handen en benen waren zo'n 3 dagen zijdezacht!

De volgende stop was Whitehaven Beach. Een lang mooi wit zandstrand. Vast nog mooier zonder wolken en regen. Hier hebben we heel lekker geluncht en nog even gezwommen (het water was warmer dan daarbuiten). Hiervoor moesten we 'Stinger suits' aan doen; een soort wetsuit dat beschermt tegen kwallen.

Als laatste stop zijn we gaan snorkelen op het laatste beetje rift dat Debbie nog in tact heeft gelaten. Helaas was er niet veel te zien, waarschijnlijk door het donkere weer. Het snorkelen zelf was wel een leuke ervaring.

Na deze stop gingen we weer terug naar Airlie Beach. Vooral ik was best wel teleurgesteld met het slechte weer. We hadden al zoveel mooie dingen gehoord over de Whitsundays.. Gelukkig hebben onze tourgidsen de reis wel leuk gemaakt met hun humor en enthousiasme, waardoor het toch nog een leuke dag was.

1. Ans:
    27 mei 2017
    Wat jammer dat t n beetje tegenviel! Maar wel mooie fotos.