Kakadu - Dag 1 Save the best for last

20 mei 2017 - Kakadu National Park, Australië

De meest fantastische, epische excursie van de hele vakantie was onze 2-daagse reis door Kakadu National Park. Dit park wordt nog voor een groot deel beheerd door aboriginal stammen die de natuur verzorgen zoals hun voorouders het ook deden. Want zo zien ze het: het doel van de mensheid is om zorg te dragen voor onze leefwereld, moeder natuur. En dat is te merken. De natuur is hier rauw en woest, zonder netjes aangelegde paadjes en trapjes. Het is wat we verwacht hadden van heel Australie. Wat we aan de oostkust misten, werd goed gemaakt in Kakadu. Wat was het een ervaring!

Met onze gids Tom, van Kakadu Dreams, en nog zo'n 10 anderen vertrokken we in de ochtend in een 4x4 busje vanuit Darwin naar Kakadu. Het was een gezellige internationale groep. Onderweg zagen we verschillende road trains voorbij komen en al gauw werd het landschap steeds woester en roder. Het was prachtig. Aangezien we aan het begin van de droge periode hier waren was er gelukkig toch nog wat groen te zien her en der. Ook zagen we bosbranden! Maar, zo legde Tom uit, die zijn juist heel erg nuttig en vaak zijn ze juist aangestoken door de rangers. Als ze dat niet doen, dan groeit het gras te hoog. Als het hoge, droge gras dan gaat branden door de droogte kan dit overslaan op de bomen. Maar als het gras nog kort is, dan is de kans hierop veel kleiner. Super slim dus!

In het park aangekomen maakten we een korte stop in Jabiru, wat zo'n beetje de laatste nederzetting is voor we het park pas echt ingaan. Hier heb ik nog een pak wijn gekocht met twee andere meiden voor bij het kampvuur 's avonds. Hierna reden we nog een stukje over de verharde 'Kakadu Highway' voordat we een onverharde weg insloegen naar onze eerste stop. Via een paadje klommen we een bergje omhoog. Hier aangekomen hadden we een fantastisch uitzicht over het park. Het eerste "WOW" moment was een feit. Maar, volgens Tom was dit nog niks. En hij had gelijk..

Na een heerlijk verzorgde lunch vervolgden we onze weg naar de camping. Onderweg hebben Ivo en een paar anderen brandhout verzameld voor het kampvuur. Bij de camping aangekomen hebben we onze zwemkleding aangedaan en na een zeer korte wandeling kwamen we aan bij Gunlom Falls. Dit is een zeer mooie waterval met heerlijk koel water (zeer welkom, want het was HEET!). Hier hebben we heerlijk gezwommen en genoten. Na een thee pauze zijn we naar boven geklommen waar we bovenaan ook nog konden zwemmen. En wat een uitzicht! Onbeschrijflijk! Hier hebben we nog wat gezwommen en ge-exploreerd. Een beetje te lang want we hadden bijna de zonsodergang gemist!

In het schemerdonker gingen we weer naar beneden. We hebben de tenten opgezet (hier hebben ze trouwens geen buitententen!) en heeft Ivo het kampvuur gemaakt via de oude aboriginal manier die we in Cairns geleerd hadden. Tom was impressed ;)

Onze gids Tom maakte een onwijs lekkere maaltijd op het kampvuur; wokgroenten met aardappelpuree, buffaloworstjes en schapenvlees. Super lekker! Na het eten en een paar drankjes zijn we met Tom en een paar andere jonge mensen nog naar de waterval gelopen. Hier hebben we nog een slang gevonden (en vastgehad!).  Ook zagen we een aantal zoetwaterkrokodillen. Hier hadden we 's middags dus nog gezwommen..

Na deze indrukwekkende dag lagen we moe maar voldaan in onze tent. Zonder de buitentent konden we dus via het gaas naar de sterrenhemel kijken. Ontzettend mooi was dat. Wat een ervaring!

1. Ans:
    19 augustus 2017
    Super verhaal en super mooie foto's. Helemaal in jullie element!