Townsville, een gezellig stadje

7 mei 2017 - Townsville, Australië

We begonnen de dag met een lekker ontbijt bij 'Betty Blue and the Lemon Tart' in Townsville. Dit is een gezellig tentje waar je lekker en uitgebreid kunt ontbijten. Helaas zat ik na het ontbijt al goed vol waardoor ik geen plaats meer had voor de Nutella Cheesecake (OMG wat een geweldig concept!).

Na het ontbijt zijn we Castle Hill opgereden voor een uitzicht over de stad en zijn omgeving. Hier is ook een wandelroute maar deze bleek gewoon over de weg te zijn (zonder voetgangerspad) dus we besloten om maar gewoon omhoog te rijden. Voor de inwoners van Townsville (Townies) is deze berg een ideale work-out, wat te zien was aan de vele wandelaars in sportkleding.

Bij de top aangekomen heb je een 360 graden uitzicht over de omgeving. Ook zijn er een paar korte wandelingen. Gelukkig kort, want het was in de ochtend al bloedheet! We raakten aan de praat met twee Australische vrouwen die ons uitlegden dat Townsville in de droge tropen ligt (ipv de natte tropen zoals in Airlie Beach). In Townsville hadden ze juist een hele droge periode op dit moment en hoopten ze juist op wat regen! Wat een wereld van verschil in maar 200km afstand!

Na Castle Hill bezochten we The Strand. Dit is een park wat langs de zee en het strand afloopt. Het was er heel gezellig; er waren stranden waar je mocht zwemmen (afgezet om te beschermen tegen kwallen), vissers, wandelaars, skateboarders.. Allemaal kwamen ze op een zondagochtend naar het park om hun ding te doen. Er hing een hele relaxte sfeer. Op het einde van The Strand heb je de Rock Pool. Dit is een natuurlijk zwembad dat naast de oceaan ligt, gescheiden door rotsen. Tegenwoordig ziet het er wat minder natuurlijk uit aangezien het wat gemoderniseerd is. Desalniettemin is het de perfecte plek om lekker af te koelen! Het water wordt iedere drie uur volledig ververst in het zwembad, en gefilterd van beestjes dus het is ook nog lekker schoon.

Achter de Rock Pool begint een korte klim naar Kissing Point. Dit is een herdenkingspunt voor de Tweede Wereldoorlog en de belangrijke rol die Townsville daarin gespeeld heeft. De Amerikanen hebben vanuit hier Australie beschermd tegen de Jappen.

De invloed van Amerika is trouwens heel erg goed te merken in het straatbeeld van Australie: brede wegen, grote auto's, grote winkelcentra, alles met de auto doen ipv te voet.. Ivo vindt dat wel leuk, maar ik vind het wel vervelend dat je niet gewoon even naar de supermarkt kunt wandelen (er is immers geen stoep) of fietsen.

Na onze stop in Townsville zijn we door gereden naar Cairns. Onderweg zijn we nog gestopt voor een heerlijke mango smoothie bij Frosty Mango en bij Little Crystal Creek. Hier is een mooie waterval waar je ook kunt zwemmen. Om bij de waterval te komen moet je een stukje over de rotsen klimmen, tot groot plezier van Ivo :)

1. Theo:
    28 mei 2017
    Weer een mooi verhaal Kim, wist niet da Amerika daar zulke invloed heeft (gehad.)
  2. Ans:
    28 mei 2017
    Ik hoop voor jou dat je wel nog kans hebt gehad tijdens deze vakantie om zo'n Nutella Cheesecake te eten!
  3. Lenie:
    28 mei 2017
    Uitzicht over de stad: sjiek!!
    Sowieso,leuke fotos!!
  4. VoKi:
    29 mei 2017
    Dankjewel!
    Helaas geen kans meer gehad voor de cheesecake, maar die is vast zelf ook wel te maken ;)